Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park

Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Silver Star, 73 meter hoog en 130 km/u

Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland. Het park, dat jaarlijks veel Nederlandse gasten trekt, liet meer dan 1.000 Nederlanders ondervragen over hun gedrag in achtbanen.

Meer achtbaanfans en meer gegil

Uit het onderzoek blijkt dat 56% van de Nederlanders wel eens in een achtbaan stapt, een stijging ten opzichte van de 48% in 2014, toen eenzelfde onderzoek werd uitgevoerd. Ook het gegil is toegenomen: waar tien jaar geleden nog 54% van de ondervraagden aangaf nooit te gillen, is dat nu nog maar 44%. Vooral vrouwen laten hun stembanden graag de vrije loop in een achtbaan.

Vrouwen gillen vaker dan mannen

Het onderzoek bevestigt het stereotype dat vrouwen vaker gillen dan mannen. Slechts 28% van de vrouwen zegt nooit te gillen, tegenover 61% van de mannen. Ook gillen vrouwen vaker 'altijd' (14%) dan mannen (3%). Vrouwen gillen over het algemeen vaker dan mannen, mede door culturele normen, sociale verwachtingen en emotionele expressie. De meeste mensen gillen in achtbanen van schrik of angst, maar sommigen juist uit plezier. Gillen heeft nog een bijkomend voordeel, het voorziet de longen van meer zuurstof.

EuropaPark

Ook 55-plussers wagen zich vaker in een achtbaan

Opvallend is dat ook steeds meer 55-plussers de spanning van een achtbaanrit opzoeken. In deze leeftijdsgroep stapt nu 33% wel eens in een achtbaan, tegenover 21% in 2014. Ook het gegil neemt toe onder 55-plussers: van 27% in 2014 naar 39% nu.

Europa-Park: paradijs voor achtbaanfans

Met maar liefst 14 achtbanen, waaronder de recent geopende 'Voltron Nevera powered by Rimac' met de steilste lancering ter wereld, is Europa-Park een waar paradijs voor achtbaanliefhebbers. "Het is niet de topsnelheid die bepaalt hoe spectaculair een achtbaan is en hoe hard er wordt gegild", aldus Henk Groenen. "De nieuwe achtbaan verrast bezoekers met talloze richtingwisselingen en maar liefst 7 over-de-kop-elementen. Dit zorgt voor een enorme adrenalinestoot en dus kun je erop rekenen dat hier ook stevig gegild wordt."

Trefwoorden: attractivetieparken, Duitsland, Europa-Park, achtbanen

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...